על הקשר שבין תגמול פנימי לבין הצלחותיהם הקטנות של העובדים
תגמול פנימי בעבודה יסייע לעובדים שלכם להרגיש שייכים ומחוברים לארגון ובכך יגבירו את המוטיבציה שלהם. כיצד נתגמל את העובדים שלנו ללא הרבה מאמץ?
מחקרים בתחום המוטיבציה של עובדים מראים כי תגמולים פנימיים, בהשוואה לתגמולים חיצוניים נוטים להיות בעלי ערך גבוה יותר עבור העובדים ומסייעים בשיפור ביצועיהם.
על האופן שבו יכול לבוא שיקוף הצלחה כתגמול פנימי.
על האופן שבו ניתן להטמיע את הכלי בארגון על מנת להוביל לשיפור ביצועי העובדים.
כסף או מילה טובה כתגמול פנימי?
לפני תחילת קריאת המאמר, עצרו הכל ונסו לחשוב על מקרה בחיים, בו זכית לקבל את הערכתו של אדם הנתפס כחשוב בעיניך. כיצד הערכתו של אותו האדם גרמה לך להרגיש?
מחקרים עדכניים הנעשים בתחום המוטיבציה בעולם העבודה מצביעים על כך שתגמול פנימי, כלומר חיזוק תחושת השייכות, המשמעות והסיפוק במילוי התפקיד של העובד, נוטים להיות בעלי ערך גבוה יותר מאשר תגמול חיצוני – בונוסים, העלאת שכר, אופציות וכו'.
ממצא מחזק לכך ניתן למצוא במחקר שהתבצע ע"י (Bareket-Bojmel, Hochman & Ariely, 2014), ובו נמצא כי הודעת SMS עם מילות הוקרה על פועלם של העובדים ממעסיקם הניבה מהם תפוקה גבוהה יותר בימים שאחרי, זאת בהשוואה לבונוס כספי. יכולותיהם של המנהלים בארגון לשלב בחכמה תגמולים פנימיים במערך התגמולים לעובדים עשויה לסייע רבות בבניית תחושת הערך והשייכות של העובדים וכיוצא בזה ברצונם להמשיך בעשייתם למען הארגון.
כיצד כמנהלים נוכל להצטייד ביכולת לעורר בקרב עובדנו את תחושת התגמול הפנימי?
אחת הדרכים היצירתיות לעשות כך היא פיתוח יכולת ההתבוננות על ההצלחות הקטנות.
Unsplash | Bruce Mars
הסביבה התחרותית של הארגון עשויה לדכא מבט על ההצלחות הקטנות
ההישגיות הרבה שמאפיינת לא מעט חברות וארגונים מלמדת אותנו מסר מעט שונה לגבי הצלחות. הסביבה התחרותית מאלצת את הנהלות הארגונים לאמץ פרקטיקות הישגיות, כשלא פעם, המסר העיקרי שמועבר לעובדים (לעיתים באופן גלוי ולעיתים מבין השורות) הוא – "הביאו תוצאות ומהר".
סביבה זו לעיתים קרובות מונעת ממנהלים וממנהלות את האפשרות לעצור לרגע ולהתבונן באותן ההצלחות הקטנות והיומיומיות של עובדיהם. הפספוס הגדול שבכך הוא כי אותן הצלחות קטנות הן המשמשות כאבני דרך בהגעתם של העובדים אל ההצלחות הגדולות יותר בעתיד. שיקוף ההצלחות הללו הם אחד מאבני הבניין החשובים ביותר כאשר אנחנו מעוניינים לחזק את תחושת התגמול הפנימי של עובדים והעובדות שלנו ולהוביל אותם להמשך צבירת הצלחות גדולות יותר בעתיד.
כיצד יכול לבוא לידי ביטוי שיקוף הצלחה כתגמול פנימי?
- איש מכירות חדש שעדיין לא סגר עסקה גדולה אך מצטיין בביצוע תהליך סכמתי וסדור של רכישת לקוח.
- מחלקה שביצועיה ירדו מאד עקב משבר הקורונה, אך בכל זאת "נלחמת בשיניים" להביא את עסקאות לחברה.
- מפתח שלמרות בעייתו הרפואית שהתגלתה לפני מספר שבועות, מגלה את ערך הרעות ומשתדל להשתתף בחלק ניכר מתהליכי הספרינט עם חבריו לצוות.
- עובדת מתחום האופרציה שהצליחה להפנים את הביקורת של המנהלת הישירה שלה וכעת היא מרבה לדווח אירועים שמתרחשים בצוותה.
- עובד ממחלקת ה Customer Success שהצליח להרגיע את אחד הלקוחות הזועמים על השירות הלקוי שקיבל ממחלקת השירות הטכני בחברה.
כל אלה הם דוגמאות חיות להצלחות קטנות של העובדים והעובדות שאותן נכון לשקף. אמנם לא מדובר בהצלחות "מסחררות", אך די בהן כדי לסמן לעובד שאנחנו רואים את פועלו ומעריכים אותו. שיקוף והוקרה של ההצלחות הקטנות תשמש כמראה לתהליך ההתקדמות של העובד, תחזק את תחושת המשמעות והשייכות ותתן לו את הדלק להמשך השקעתו וחתירתו להשגת מטרותיו בחברה.
מומלץ לקרוא את המאמר מוטיבציה ומודל מעש"ה