5 דרכים פרקטיות להתמודדות עם מצבי לחץ ואי ודאות בניהול ובחיים

רגעי משבר נוטים להביא איתם תחושה חזקה של אי ודאות. אי ודאות היא אחד הגורמים המרכזיים ביצירת מתח נפשי וחרדה, שיכולים להוריד משמעותית את יכולת התפקוד שלנו בעבודה או בחיים האישיים. אילו טיפים נוכל ליישם כדי להקל על תחושת הלחץ שנובעת מאי הודאות, ואפילו לצמוח ממנה?

אי ודאות במשבר היא מקור להופעת לחץ וחרדה
5 דרכים פרקטיות להתמודדות עם חרדה לצלוח את המשבר ולצמוח

נדמה שהחיים מאז 2020 מזמנים לנו לא מעט אתגרים ומשברים משמעותיים. אנחנו מנסים לבנות לעצמנו שגרה ברורה ובריאה, ואז מגיע אירוע שמטלטל אותנו ואת החיים שלנו. השפעת ה"טלטול" יכולה להתפרש כתחושת מצוקה של לחץ וחרדה שחודרת לחיים האישיים שלנו, כהורים ובעלי משפחה, או לקריירה, כמנהלים או עובדים בארגון.

אי ודאות במשבר היא מקור לתחושת מתח וחרדה

במצבי משבר כגון המלחמה שאנו חווים כעת בישראל, אחד הגורמים המרכזיים לאותה תעוקה נפשית הוא גורם אי הודאות. אינספור מחקרים בפסיכולוגיה האנושית מצביעים על כך שאחת הכמיהות האנושיות החזקות היא ליצירת ודאות, ובצדק – כי שאנו יודעים מה מחכה לנו מעבר לפינה, הרבה יותר קל לנו להיערך לכך וכתוצאה מכך גם לחוש תחושת ביטחון. 

אולם בחיים כמו בחיים, יצירת ודאות היא לרוב משימה בלתי אפשרית. 

במצבים של אי ודאות יש אנשים שבמקרה הסביר, "שורדים את המצב", אך במחיר של שחיקה נפשית גבוהה. מנגד, יש כאלה שלא מצליחים לעמוד בעומס הנפשי ומגיעים לכדי פגיעה נפשית קשה ואף לקריסה.

לכן, התמודדות עם מצבי אי ודאות היא מצרך חיוני נדיר בימים של היום. היכולת להתמודד עם מצבי אי ודאות יכולה להגדיל משמעותית את רמת החוסן הנפשי, את החיוניות ורמת החיים ואת הפרודוקטיביות במסגרת החיים והעבודה.

להצטרפות לערוץ הטלגרם של אימ.טק – כל תכני הניהול הכי רלוונטיים במרחק של הקלקה.

דרכים להתמודדות עם תחושת לחץ נפשי

הנה 5 דרכים שיסייעו לך להתגבר תחושת המצוקה שנובעת מאי ודאות, ואפילו יסייעו לך לראות אותה כהזדמנות למסע אישי של צמיחה.

פרשנות אישית

כאמור, כיצורים שמכורים לוודאות, נהיה מוכנים לעשות הכל בכדי לבנות לנו במוח תמונה שלמה וברורה, לפעמים גם במחיר של עיוות וסילוף העובדות והמציאות. אם נעצור לרגע ונביט לאחור, נגלה שב 95% מהפעמים, סיטואציות או מקרים שפחדנו מהם התבררו כהרבה פחות נוראיים או מאיימים בפועל. אם נעמיק אף נגלה שחלק מהתרחישים שציירנו לעצמנו בראש בכלל לא התממשו.

"איך אסתדר עכשיו עם הרבה פחות עובדים?", "איך המשבר ישפיע על העסק שלי?", "כמה זמן זה עוד ימשך?". כל אלה שאלות לגיטימיות, אך כאלה שיכולות לייצר מעגלי חשיבה שליליים.

חשוב לזכור שלמציאות קצב משלה, ודרכים לפתרונות אלגנטיים נוטים להופיע בזמן וברגע הנכון. לכן במצבי אי ודאות יש חשיבות גבוהה בלתת למציאות לקרות תוך שאנחנו משתדלים, כמה שניתן, להשקיט פרשנויות או מחשבות מיותרות, שהן בסופו של דבר, לא יותר, מפרי דמיוננו.

סביבה חיובית

ברגעי משבר הסביבה שלנו נוטה להיות מוצפת במידע – חלקו מידע אמיתי וחלק 'פייק'. החשיפה לכמות המידע יכולה לבוא לידי ביטוי בשיחות שנמצאות סביבנו, במדיה או ברשת החברתית, ומכאן הדרך להרגיש שאנחנו על סף "טביעה" בים המידע – היא קצרה. 

לפעמים, כשאנחנו כבר על הקצה, כל מה שאנחנו צריכים זה פשוט לברוח אל מה שעושה לנו טוב: שיחה עם חבר.ה טוב.ה, קריאה של טקסט חיובי, האזנה לשיר של הלהקה האהובה, כתיבה וכו'. הבריחה היא הכרחית בכדי לתת למוח ולנפש שלנו "חמצן" לרגיעה. אחרי שנאפשר לעצמנו את ההפסקה הזאת, נוכל לוודא שאנחנו חוזרים עם כוחות מחודשים להמשיך ולהתמודד עם המציאות המאתגרת שסביבנו.

ניתן לקרוא על עבודת צוות וטיפים ליצירת צוותי עבודה מנצחים.

יציאה מעצמי

תחושות הכאב, המתח והלחץ שלנו הרבה פעמים הם בחזקת "בור ללא תחתית", וככל שנעמיק בהם נגלה דווקא שאנחנו נכנסים לתחושת חרדה ומצוקה חזקות יותר. במצבי משבר כמו מלחמה (או כל משבר אחר), חשוב לזכור שתמיד יש אנשים סביבנו שסובלים יותר מאיתנו ושהתמקדות בלהיות שם בשבילם ולחזק אותם, יכולה לעזור לנו משמעותית להסיט המחשבה מתחושת המצוקה האישית שלנו. 

בארגון אלה יכולים להיות אנשים מכל סוג ותפקיד, המנהלת שתחתיי או מעליי, העובד מהצוות המקביל, או הקולגה שיושבת לידי. לכן, כל מה שצריך זה לפקוח את העיניים שלנו ולחפש מסביב את אותם האנשים שצריכים אותנו, ודווקא בשעות הקשות.

מיקוד בטוב והודיה

אם נעמיק, כמעט לכל סיטואציה שמתרחשת בחיים שלנו (גם לקשות שביניהן) יש צדדים חיוביים ושליליים. מכל משבר וקושי ניתן לקבל כלים לצמוח ולהתפתח והבחירה באיזה חלק של הכוס להתמקד, לעולם תהיה שלנו. לכן, בכל מצב משברי חשוב שנאמץ חשיבה יצירתית שנעה סביב השאלות "מה המצב המורכב הזה יכול ללמד אותי?", "איזו קפיצת גדילה אוכל לעשות אחרי שאעבור את המצב הזה?" וכו'.

למיקוד בטוב יש נדבך נוסף והוא הודיה. לכל אחת ואחד מאיתנו יש אינספור סיבות להגיד תודה על דברים שקורים ומתקיימים בחיים שלו. למרות המורכבות שמאפיינת אותה, התודעה האנושית מבוססת לעיתים קרובות על מנגנונים פשוטים ובסיסיים שניתן לאמן ולחזק; כך למשל בזמן שאנחנו עובדים על להתרכז ולהודות על הטוב, בהכרח נפחית את תחושות הפחד והחרדה ונחוש יותר עוצמה וביטחון בעצמנו ובחיים. 

בדומה לאימון גופני, במידה ונתרגל זאת בצורה עקבית, נוכל להגדיל אט-אט את טווח התודה וכיוצא בזה גם את טווח הזמן שבו אנו חשים את תחושת העוצמה וההקלה הנובעות ממנה.

דיבורים טובים

סביבה שיש בה דיבור חיובי, מרים, אנרגטי, היא סביבה שמחה, אפקטיבית ושמסוגלת ליותר.
כדמויות מובילות בחוגים שלהם אנו משתייכים (כמנהלים/מפקדים/חברי צוות) חשוב שנשתדל ככל שניתן "לטהר" את הסביבה שלנו משיח ותוכן שליליים, ונזריק בתוכה אווירה חיובית ומרימה. 

ניתן להרחיב בקריאה על עברת מסרים חיוביים ותקשורת מקרבת בניהול.

לפרגן, לחזק, או פשוט לצחוק עד שאי אפשר כבר לנשום – זאת הדרך לנצח.