כיצד נשמור על יחס קרוב בניהול מרחוק? – חלק ג'

המעבר לניהול מרחוק מציף אתגרים רבים. האתגרים האלו יכולים להוות את נקודת התפנית שתסייע לך לחדד את שיטת הניהול שלך. דילמות בניהול מרחוק. חלק ג' – שימור הרשת הבלתי פורמלית בניהול מרחוק.

רשת הקשר הבלתי פורמלית היא מרכיב חיוני ביצירת היחסים הבינאישיים בין חברי הארגון ובבניית יחסי העבודה.​
המעבר לניהול מרחוק מציף קשיים רבים בשימורה של רשת הקשר הבלתי פורמלית בצוותי הארגון.​
כיצד ניתן לשמר ולפתח את רשת הקשר הבלתי פורמלית בארגון?

בסדרת מאמרים זו בחרנו לדון במספר דילמות ניהוליות שכיחות העשויות לצוף עקב מעבר הארגון (או חלק ממנו) לניהול ועבודה מרחוק. כחלק מהדיון נציע מספר פרקטיקות המבוססות על רוח שיטת הניהול שלנו, אשר מסייעות למנהלים בסיגול מיומנויות ניהול חדשות וברתימתם והנעתם של עובדיהם, גם מרחוק.

דילמה מס' 3: כיצד נייצר תקשורת בלתי פורמלית בניהול מרחוק?

אחד הממדים החשובים המתקיימים בארגון הוא ממד התקשורת הבלתי פורמלית. ערוץ התקשורת הבלתי פורמלית הוא ערוץ שבו זורם מידע (בפן המקצועי או האישי) בצינורות אקראיים המבוססים על הקשרים הבינאישיים של חברי הארגון. זאת לעומת רשת הקשר הפורמלית, בה מועבר המידע בצינורות מובנים (ישיבות, דוח"ות, מיילים וכו'). קיומה של הרשת הבלתי פורמלית נתקל באתגרים רבים בעת המעבר לעבודה מרחוק:

היכולת לחוות את הצוות, לקרוא את שפת הגוף, לתמוך ולתת כתף כשהמפגש הוא פיזי הינה הרבה יותר קלילה ואנושית מאשר בניהול מרחוק, דרך מסכים ומקלדות. גם עבודת הצוות וההפריה ההדדית הנוצרת בישיבת חשיבה בקבוצה בחלל משותף, עשויה להיות פשוטה יותר ולהתאפשר ללא קיומה של יד ניהולית מכוונת, דבר שמרחוק מחייב מעורבות והכוונה. 

כשאנו נעדרים מהמקום הפיזי שבו מרוכזים אנשי המידע והידע, כל הצפת שאלה או בקשה הופכת לאירוע פחות ספונטני ועשויה לייצר תחושת איום אצל העובד "אולי ידעו שאני לא יודע? מה יחשבו עלי? וואוו…היו לי היום המון שאלות היום אז לא אשאיר כמה למחר". אפילו האפשרות לייצר את שיחות "המסדרון" המסורתיות כבר אינה מתאפשרת במעבר לעבודה מרחוק והנוהג הניהולי הכה ישראלי "דלת פתוחה", בו כל איש צוות יכול פשוט להיכנס למנהלו או למנהליו ולומר את שעל ליבו, את רעיונתיו וכד', נתקל בחסמים ומורכבויות.

כל הנ"ל עשויים לפגוע בקימתה של הרשת הבלתי פורמלית וכך גם בתחושות השייכות של העובדים וברצף התפוקה שלהם.

בכל ארגון רשת התקשורת הבלתי פורמלית הינה ממד חשוב מכיוון שחלק גדול מהשיפורים, הרעיונות והביצועים תלויים בה. לכן נכון לחשוב כיצד לשמרה גם בניהול מרחוק.

Burce Mars | Unsplash

כיצד כמנהלים נייצר את הרשת הבלתי פורמלית בניהול מרחוק?

על המנהל או המנהלת לבחור נקודות מגע שבהן יוכלו לשאול את העובדים על החוויות והתחושות שעולות במסגרת צורת העבודה החדשה. נגיעה בשאלות ובאתגרים ברוח בתקופה עשויים להוביל לתחושת קרבה וחיבור בין חברי הצוות לבין המנהל.  השאלות יכולות לעסוק בסוגיות כגון "כיצד אתם מרגישים עם המעבר לישיבות וירטואליות?", "מהם האתגרים שאתם חווים במרחק מחברי הצוות?" וכד'. בכך, יוכלו המנהלים לעודד שיתוף שיוכל להביא לשימור הקשרים שהיו טרם המעבר לניהול ועבודה מרחוק.

את נקודות המגע האישיות הללו ניתן לשלב בתוך הממשקים הקיימים. למשל להקצות כ -10 דקות בתחילתה של ישיבת צוות או לחלופין במהלכה של שיחה אישית עם העובדים.

המלצה שניתנה לאחד מלקוחותינו בתקופת הסגר של הגל הראשון הייתה לקיים את ה – Happy Hour  הארגוני ביום חמישי עם הצוות שלו. כל איש צוות קיבל חבילה קטנה שהוזמנה לו באמצעות אפליקציית המשלוחים Walt. על החבילה הונח פתק "לפתוח ב-17:10" (כשהישיבה זומנה ל-17:00). בתוך הקופסה  היה משקה אלכוהולי, חטיף וברכה אישית מהמנהל. את הישיבה התחילו במענה על שתי שאלות: "מה התקופה האחרונה לימדה אותי על עצמי? מה היא לימדה אותי על אחרים?" לאחר מכן צפו חברי הצוות במופע סטנד-אפ קצר ביחד.

זהו רק רעיון אחד מיני רבים (סדנאות, הרצאות, אימוני ספורט וכו') שניתן ליישם בקיומה של פגישה וירטואלית ובלתי פורמאלית בין חברי הצוות. 

עניין חשוב נוסף הוא שימוש במצלמת הוידאו של המחשב במהלך קיום פגישות וישיבות. לעיתים, בשל חוסר הנעימות לדרוש מהעובד להדליק את מצלמת המחשב אנו עשויים להיקלע למצב שבו פניהם של חברי צוות רבים אינם נראים במהלך הישיבה. לחשיפת הפנים של עובדינו ישנה חשיבות בשני מישורים:

במישור הראשון, היכולת כי היכולת להעביר ולקבל מידע תגבר כאשר אנו רואים את פניו של האדם איתו אנו משוחחים, גם אם זה מרחוק.

במישור השני, הבעות הפנים השונות של חברי הצוות שלנו יכולות ללמד אותנו הרבה על מצבם האישי. לכן, נציע לכל מנהל לערוך במהלך הישיבות תיעוד קצר של התרשמותו ממצבם של חברי הצוות במהלך קיום הישיבות. במידה ויבחין בקיומם של סימנים חריגים לאורך זמן, יוכל לפנות על מנת לשוחח עם אותו חבר צוות ולשאול לשלומו. גם כאן קיים הבדל בין שליחת הודעה ב Whatsapp שעלולה להיתפס כבעלת צבע "פורמלי" היוצא ידי חובה, לבין שיחת וידאו או טלפון שבמסגרתה שואלים באופן אותנטי לשלום העובד/ת.

ארגונים רבים מחכימים לעשות כשהם משתמשים בסביבת עבודה וירטואלית משותפת ונגישה. יחד עם זאת, כפי שביארנו בתחילת המאמר, סביבה וירטואלית משותפת אינה מהווה תנאי מספיק ליצירת קשר אישי ומקצועי – עבור חלק גדול מהעובדים, בעיקרם עובדים חדשים, יצירת פניה לסיוע מרחוק עשויה שלא להרגיש בנח כמו יצירת פניה לסיוע בסביבת העבודה הקרובה והפיזית. 

כאן מקומו של המנהל לבנות מערכת לשיתוף פעולה שתעודד את חברי הצוות לפנות לסיוע האחד מהשני לאורך יום העבודה ושתסייע בהעמקת הקשר הצוותי. 

  • ניתן להגדיר לכל תחום, או נושא גורם בצוות שאליו נכון לפנות ואף להגדיר את "הזמנים המשותפים" שבהם יהיו מחויבים חברי הצוות למתן מענה לפניות האחד לשני. 
  • ניתן לקבוע כי בישיבות הצוות, אחד ממומחי הידע יציג סוגיה מסוימת עליה ניתן לפתח דיון משותף שמטרתו להעשיר ולהעמיק את הידע של שאר חברי הצוות.
  • ניתן להגדיר מראש משימות שדורשות שיתוף פעולה מחברי הצוות ובכך להגדיל את רמות החיכוך, מה שיאפשר את עיבויה של הרשת הבלתי פורמלית.

לסיכום, שימורה של הרשת הא-פורמלית היא גורם מכריע שיאפשר לצוות שלך לתפקד טוב יותר. המקום שלך כמנהל/ת הוא לוודא כי הרשת הזאת חיה ומתנהלת בתוך צוותי הארגון שלך.