ניהול לפי ערכים הדור הבא של מנהיגות בארגונים

ניהול לפי ערכים הדור הבא, מתכתב עם השינויים בעולם הניהול והעבודה, זאת כשהשינויים הגלובאליים מתרחשים בקצב מסחרר. כל דור חדש שנכנס אל עולם העבודה מגיע עם כוונות וציפיות שונות שדורשות מהארגון להגיב לכך בהתאם. מדוע ניהול לפי ערכים הוא יכול להיות ההבדל בין להיות או לחדול? 

ערכים אינם המילים שמניחים על 'קאפה' יפה במשרד המנכ"ל או במצגת המשקיעים אלא עקרונות שמייצגים את השפה וההתנהגות המקובלות בחברה ובארגון – התרבות הארגונית, ה-DNA שלנו. 

ניהול לפי ערכים - מה המחקרים מציגים?
איך בוחרים את הערכים לניהול ע"פ ערכים?
כיצד ניהול לפי ערכים מכווין את אנשי הארגון: מנהלות, מנהלים, עובדות ועובדים?
עצות ליישום ניהול לפי ערכים
אהד גניאל

יועץ, מייסד-שותף ומנכ"ל. מומחה בייעוץ ניהולי ואסטרטגי, הנחיית סדנאות ופיתוח מנהלים.

ניהול לפי ערכים הדור הבא – מה המחקרים מציגים?

ניהול לפי ערכים הדור הבא מקבל חיזוק מהותי מעולם המחקר והאקדמיה. הנה כמה דוגמאות.

בסקר של חברת LinkedIn משנת 2021 הוצג נתון מעניין שמצביע על כך ש 69% מהעובדים והמנהלים הנמנים על דור ה- Z, מצהירים שכשיש חוסר התאמה בין ערכיהם לערכי הארגון הם יבחרו לעזוב את מקום העבודה. דור ה-Z נולדו בין השנים 1997 ל-2012. המבוגרים ביניהם כבר בני 27 בעת הזאת (שנת 2024). 

במחקרו של ווטינגטון (Weathington, 2008) עולה ששביעות הרצון של עובדים ממקום העבודה ומידת המחויבות שלו באה בהלימה מלאה להתאמה שבין ערכיו לערכי הארגון. 

מחקרו של וורפלאנקן (Verplanken, 2004) מוסיף שבכל מה שקשור לשביעות רצון מיחסי אנוש כמו העצמה, השתתפות, פתיחות – לערכי הליבה בארגונים השפעה גדולה.

כשאנחנו מתקרבים לעולם הניהול והעבודה בישראל, הנתונים מחייבים הגדלה של "המשרעת הניהולית". בסקר של Gallup שצוטט ב"כלכליסט", רק 19% מהעובדים בישראל מרגישים מחוברים (Engaged) למקום עבודתם. מדובר בירידה של כאחוז משנת 2023. נתון זה הוא עוד פחות מהממוצע העולמי שעומד על כ- 23%. בנוסף,  כ- 59% מהעובדים (הרוב) נמצאים במצב שנקרא "ההתפטרות השקטה", דהיינו נוכחים בעבודה פיזית ועושים את המינימום ההכרחי. דבר שפוגע מאוד בתפוקה וגם באווירה השוררת במקום העבודה. 

לפי הנתונים של חברת Great Places to Work למעלה מ-55% מהעובדים בישראל מעוניינים לעזוב את מקום עבודתם הנוכחי. 30% מרגישים חוסר שייכות, 25% מרגישים בודדים. 

חשוב לציין שחברות נסחרות שעובדיהן מחוברים ומרוצים מציגים ביצועי מניות (תשואה על הון) של פי 3.36 מול חברות שבהן העובדים לא מחוברים וממורמרים. 

כל הנתונים האלה מלמדים שהסוד טמון בניהול. בימינו עובדים ועובדות מחפשים משמעות, השפעה ואתגר, וגם ארגון שידע להראות ולהכווין אותם למציאתן.

להרחבת ה"משרעת הניהולית" מומלץ להאזין לפרק 24: איך להימנע מחשיבה קוטבית במציאות מורכבת, משתנה ורציפה.

אפשר ללמוד מהלחימה בעזה רבות לגבי הדור הזה, אנשים שהוכיחו שהיכן שיש משמעות, השפעה, תכלית, הם מתייצבים מוכנים להקריב את היקר מכל. ניהול לפי ערכים הוא התפיסה או הגישה הניהולית שמאפשר את אותו החיבור, שמעצימה את ההשפעה, המחויבות, האחריות, היוזמה ואת החשיבה המקורית. או במילים אחרות – הגישה שמדברת בשפת הדור.

לכן קראנו למאמר הזה – ניהול לפי ערכים הדור הבא.

הצטרפות לערוץ הטלגרם של אימ.טק – כל תכני הניהול הכי רלוונטיים במרחק של הקלקה.

כיצד ניהול לפי ערכים מכווין את אנשי הארגון?

ניהול לפי ערכים הוא ניהול מאפשר שמרחיב את האחריות של העובדים, שמגדיל את המחויבות של העובד ומהווה קרקע טובה להעמקת העצמאות, היוזמה והיצירתיות שלו. מעבר לכך, הערכים הבסיס והקרקע ליצירת התשתית הארגונית ולאפיונה. מסיבה זאת בדיוק, היום, אולי יותר מאי פעם יש מקום להטמעת הערכים כ"חוזה" בין החברה לעובדים – חוזה שמעניק את המשמעות וההכוונה לעובד בתוך הארגון.

אפשר להדגים את ניהול לפי ערכים כמעט בכל היבט או תהליך ניהולי וארגוני. 

גיוס עובדים

ארגונים שאימצו את ניהול על פי ערכים בשיטת אימ, קיים תהליך שנקרא שיטת התבחינים לאיתור גיוס וכניסה לתפקיד שמבוסס על ערכי הליבה של הארגון. יש כמובן גם היבטים מקצועיים, ניסיון וכד' אולם משקל רב ניתן ל-Cultural Assessment

כך למשל גילינו, כי פעמים רבות הסיבה בגינה ארגון בוחר לסיים העסקתו של עובד, תהיה סביב ההתאמה האישית לערכי הארגון ופחות בשל פער מקצועי. על קצה המזלג נשתף שכל ערך ליבה של הארגון מקבל ביטוי בתהליך האיתור. נבנות שאלות יידועיות לשלב הראיונות, זיהוי הערכים ועוצמתם משולבים גם במשימות המקצועיות והכל באופן כזה שלא יהיה מורגש.

אצל חלק מציבור הלקוחות שלנו, ניתן לראות כבר בשלב ניסוח מודעת הדרושים למשרה מסוימת את הערכים, הם פשוט מופיעים בה. נכון לציין שבניית מנגנון כזה, שמאפשר זיהוי ואיתור של ערכי ליבה אצל מועמדים הוא מורכב ומצריך לא רק ידע ייעודי אלא גם ניסיון מוצלח ומוכח. 

תהליכי משוב והערכה

תהליך נוסף שלערכים יש משקל חשוב בו. כחלק מכך, ניתן להעניק ציון למידת העוצמה שבה הערך בה לידי ביטוי בהתנהלות העובד או המנהל במסגרת הזמן הרלוונטית ולקיים סביב כך שיח משפר ובונה בתוך שיחות המשוב עצמה. שיח לאור הערכים הוא גורם חשוב שמכווין את השיחה ואת המשוב "לגופו של עניין" ו"לא לגופו של אדם" וכך מסיר התנגדויות מצד העובדים. 

מעבר לכך, התנהלות שהולמת את ערכי הארגון בתוך שיחת המשוב והערכה יכולה לסייע להחלטות נוספות כמו תגמולים, בונוס, העלאת שכר, קידום תפקיד וכו'.

נמליץ לך לקרוא מאמר על משוב מתמשך או על שיחות סיכום שנה עם העובדים ב 5 שלבים פשוטים.

בניית תהליכים וממשקים

בניית ממשקי עבודה ותהליכים שמבוססים על ערכים כגון שקיפות, שיתוף פעולה ועזרה הדדית מסייעים לארגון לצמוח בבטחה ובסנכרון ותומכים ביצירת מנגנון ותשתית שיתופית. חשוב לזכור שהתרבות הארגונית נמדדת לא רק בתוצאות, אלא בדרך שהובילה אליהן ובמידה והדרך נעשית בצורה האופטימלית, סביר שבכך נעלה משמעותית את שביעות רצון העובדים והמנהלים המעורבים בתהליך, זאת במקביל להגדרלת  הסיכויים להשגת התוצאות הרצויות. מומלץ להעמיק במאמר על שירות בארגון.
 

החלטות אסטרטגיות

ערכים שומרים ומכווינים את הארגון גם בהחלטות אסטרטגיות. יש דוגמה נהדרת בספרו של מורטון מנדל ז"ל "הסוד טמון באנשים" שבשל התנגשות של ערך הוא החליט לוותר על עסקה שיכלה לכאורה להציל את חברתו באותה העת. החלטה שאינה קלה בכלל עבור יזמים. חברות שמנהלות על פי ערכים הן חברות מוכוונות מטרה, שיודעות לנווט בתוך החלטות וצמתים מורכבים.

כך למשל, לדוגמה חברות סייבר התקפי שבחרו בערך היושרה כאחד מערכי הליבה שלהן, הערך ישמש אותן בבחירת השווקים בהן יפעלו, או המדינות והארגונים אותם ישרתו. אנו מכירים חברה אחת שבשל הערך בחרה להחמיר עוד מעבר לרשימה המוכרת שמדינת ישראל מתירה לעבוד עימן. 

הערכים יכולים לבוא לידי ביטוי במקומות נוספים כמו בכתיבת הגדרת תפקיד, בהתנהלות עם לקוחות או ספקים, באפיון ופיתוח המוצר ועוד. הערך אינו הצגה כלפי חוץ אלא תפיסת חשיבה מובנית שמציגה מה נכון ומה מחייב.

מעוניינים לנהל על פי ערכים גם בארגון שלכם? מוזמנים ליצור איתנו קשר ונעזור לזה לקרות.

איך בוחרים את הערכים לניהול ע"פ ערכים?

בחירת הערכים היא מלאכת מחשבת, חשוב להקדיש לכך זמן ולשתף ככל שניתן את אנשי הארגון. ערכים מייצגים "סט התנהגויות ושפה" שהן הנורמה, המקובל, הנכון והראוי בארגון. שלא כמו נהלים שמסלילים לדרך מאוד ספציפית, ערכים מגדילים את טווח האפשרויות. באופן זה, יש יותר מקום ליוזמה, חדשנות, להתנסות ולעצמאות. הערך הוא למעשה כמו אורו של המגדלור המתווה כיוון, אך במקביל מאפשר "לתמרן" בתוכו ימינה או שמאלה. 

יש מגוון דרכים לבחור את הערכים. הארגונים שבוחרים בניהול לפי ערכים בשיטת אימ, עושים זאת בדרכנו. בתהליך האבחון מושם דגש על זיהוי הערכים בכל כלי האבחון שלנו. זה מתחיל בסקר "אופ" OWP – Organizational Work Perception. שבו יש נדבך שעוסק בערכים.

במסגרת הסקר, אנו מבקשים מכל אנשי ונשות הארגון לבחור בערכים שמייצגים את הארגון וגם בכאלה שלא והם היו רוצים שיתקיימו. בראיונות האבחוניים אנו שואלים ומנסים לזקק את המקובל והקיים. גם בתצפיות על ישיבות עבודה וממשקים אחרים אנו אוספים מידע על ערכי הליבה של הארגון.

בסיום תהליך האבחון אנו יודעים להציג למייסדי הארגון או מנהליו הבכירים את הערכים המרכזיים שנכונים להם ויכולים להיות אמצעי ראשון במעלה לניהול ולעבודה בתוך החברה שלהם. 

עצות ליישום ניהול לפי ערכים

  • לדבר את הערכים – מרגע שנבחרו הערכים, הוצגו לכל אנשי הארגון יש לדבר אותם. לדבר באמצעותם. בישיבות, ב-1:1, בדיילי ובווקלי, בהפי הוואר. לא סתם, אלא תלוי הקשר. להשתמש בהם כאמצעי שמחבר ויוצר את "השפה שלנו" את ה-DNA הארגוני שלנו. לא פעם המלצנו למנהלים בכירים שהיה להם קושי עם אחד המנהלים הכפופים להם, להציג את הדברים באמצעות הערכים וכך למנוע אנטגוניזם או התגוננות, כי הערכים מקובלים על כולם ואינם "מאיימים" על המנהל או העובד.
  • הוקרה ותגמול בהתאם לערכים – אפשר לבחור מצטיינים על פי הערכים. עובדים ועובדות שמצליחים להביא לידי ביטוי ביתר שאת את ערכי הליבה של החברה במסגרת עבודתם. היופי בדבר שהערכים באים לידי ביטוי בתהליך עצמו. תגמול והוקרה על תהליך, ולא על תוצאה מעורר יותר מוטיבציה אצל כל מי שרואה זאת. 
  • "מופעים" שונים המבליטים את הערכים כגון אירועי חברה כגון 'אוף-סייטים', ימי חברה, סדנאות וקורסי ניהול, נכון שיפתחו בערכים ויסבבו תמיד סביב העיסוק בהם. 
  • מיתוג  אנו יודעים על לא מעט לקוחות שלנו שבחרו בערכים כחלק מהמיתוג שלהם. הערכים כתובים על קירות המשרדים, מופיעים על מחברות העובדים, במצגות עסקיות וכד'. זה מאפשר לעובדים להתחבר באופן עקבי ושיטתי לערכים וכך להטמיע אותם.

למי שמעוניין ניתן לקרוא על השירות ניהול לאור ערכי הארגון ניהול ואסטרטגיה.

התמונות לקוחות מתוך מפגשי סדנה לניהול לפי ערכים בשיטת אימ.