יצירת ערך: מהם מעגלי ההשפעה המרכזיים של הארגון?

יצירת ערך Value Creation.  כולם מדברים על יצירת ערך, רק שבכל חברה ההתייחסות לנושא שונה, לפעמים אפילו באותה החברה יש דעות מנוגדות לאופן יצירת הערך של החברה עצמה. יש מנהלים שהסבירו לנו שמה שאנחנו עושים (יועצים) זה לייצר ערך. מחמיא ולכן חשוב להעמיד דברים על דיוקם – אנחנו רק תומכים ביצירת התשתית הארגונית-ניהולית.

Value Creation - על מה כולם מדברים?
מדוע ניהול לפי ערכים הוא מכפיל כוח ביצירת ערך?
מהם השלבים המרכזיים בעיצוב ויצירת הערך?
מאיזה מלכודות נכון להיזהר בתהליכים האלה?

יצירת ערך Value Creation – על מה כולם מדברים?

יצירת ערך זה כבר מזמן לא הגדלת שורת הרווח.  אם בעבר הרעיון הקפיטליסטי הכווין את מנהלי הארגון לייצר ערך גדול יותר לחברה ע"י מחיר גבוה יותר, שורת רווח הולכת וצומחת וכד', היום הדבר לא מוגבל לכך, אלא מדובר בעניין רחב ומקיף יותר – כזה שנושא את פניו אל העתיד. לפי התפיסה העדכנית, ארגונים היום אחראיים ללקוחותיהם, עובדיהם, ספקיהם, לקהילה שבה הם נמצאים וגם כמובן, איך לא? – למחזיקי המניות.
לכן, כאשר ארגון מעוניין לייצר ערך, עליו לחשוב על כל בעלי העניין מוזכרים לעיל.
יצירת ערך הוא מנגנון חובה שמאגד את כל ה"Stake holders", את כל בעלי העניין בארגון – כלומר כאלה שיכולים להשפיע על הארגון או להיות מושפעים ממנו.

ממחקר של חברת מקנזי שבחן את נושא הגיוון כחלק מיצירת ערך בארגונים (נושא חשוב שעומד בפני עצמו) עלה שארגונים שנמצאים ברבעון העליון ברמת הגיוון בצוותי הניהול בארגון, מציגים רווחיות גבוה מהממוצע בתחומם. 

McKinsey & Company. Delivering through diversity 2018 report.

יצירת ערך כללית לקהילה האנושית

חיי רווחה משופרים לחולי לב ואפשרות לחיים בריאים יותר.
יצירת ערך למדינה בה החברה פועלת – מענה ופתרון לציבור המטופלים, חיסכון בהוצאות רפואה ובימי אשפוז וכמובן הגדלת הפריון בעבודה של החולים בזכות חסכון בזמנים המיועדים לבדיקות.

יצירת ערך ללקוחות

מטופלים שהיו צריכים לבזבז זמן על בדיקות חוזרות, להיות במתח ולחץ נפשי בשל אי הידיעה של מצבם, תלות בתרופה מונעת – כולם יכולים עתה לקבל אינדיקציה על מצבם ולדעת לפעול באופן עצמאי, עם יותר וודאות ויותר יכולת השפעה על מצבם. צמצום תלות והוצאות בריאות ו/או הפסקת תלות בתרופה יקרה וכד'.

יצירת ערך למשקיעים

דיבידנדים גבוהים יותר עבור המוצר החדשני, תוך עשיית הטוב וקבלת הוקרה והערכה ממוסדות הבריאות וכד'.

יצירת ערך לעובדים

דאגה לסביבת עבודה חדשנית, נעימה – גם בבית וגם במשרד, גישה ניהולית מקרבת גם כאשר הניהול הוא מרחוק ושיתוף במספר המטופלים שבזכות עבודתם חיים ברווחה ובבריאות טובה.

  • חברת אלפבת (גוגל) מעניקה חבילת כלים לחינוך ולימוד בחינם לציבור המורים כשהמטרה לצייד אותם בכלים שיקלו וייעלו את עבודתם.
  • חברת סטארטאפ ישראלית שתרמה ביחד עם עובדיה את החופשה השנתית לעובדי עמותות ישראליות, שכרעו תחת עומס גדול בפעילותן במהלך תקופת הקורונה.
  • חברה שפעלה להגדלת הגיוון המגדרי בכך שהתחייבה לשתף את דרגות השכר לפי תפקידים, ללא קשר למגדר, וגם פועלת כדי להבטיח שוויון הזדמנויות בקרב עובדיה לכל תפקיד. בחברה החליטו בנוסף להעניק 3 משכורות לכל עובד או עובדת שנולד להם ילד, זאת בנוסף לשלושת החודשים המעוגנים בחוק. במקביל, הוחלט בחברה להעניק תוספת של 50% שכר חודשי למשרתי מילואים.

כל הדוגמאות האלה, אינן פעולות שמגדילות את שורת הרווח או מחזקות את המותג באופן ישיר. יחד עם זאת, כולן ללא יוצא מן הכלל מחזקות את השייכות והמחוברות של עובדיהם, מקבלות חשיפה תקשורתית, מחזקות את מקומן ומייצרות ערך לחלק מבעלי העניין בחברה – ולעיתים לכולם גם יחד.

הידעת ש-28% מהצרכנים מתעניינים כיצד הארגון / המותג מתייחס לעובדיו בקבלת ההחלטות שלהם לגבי מוצריו? של-20% מהם חשוב ההתייחסות של הארגון לסביבה ו-19% מתעניינים בפעילות הארגון בקהילה בה הוא פועל?

Deloitte Insights. 2019 Oct. Purpose is everything

יצירת ערך באמצעות ניהול לפי ערכים בשיטת אימ Value Creation Processes

ניהול על פי ערכים בשיטת אימ הינו תהליך ארגוני שמדייק את החזון והערכים של הארגון והופך אותם לאורות המגדלור לכל בעלי העניין בארגון. התהליך מסייע בדיוק השפה וההתנהגות שמאפיינות את הארגון. הופך את נקודות החיכוך לממשקי עבודה, מחבר בין מטרות ויעדים להתפתחות והעצמת עובדים. פעולות שמאפשרות שקיפות של התרחשויות ארגוניות וניהוליות ועוד. 

בשביל לייצר ערך למשקיעים, נדרש לייצר ערך ללקוחות. בשביל לייצר ערך ללקוחות, נדרש לפתח, להעריך ולתגמל עובדים. בשביל לייצר ערך לעובדים, נדרשים מנהלים שיודעים לנהל לפי ערכים, בכבוד, עם מעורבות של אנשיהם בקבלת החלטות, תוך מתן משמעות ועוד.
ניהול לפי ערכים בשיטת אימ היא מתודולוגיה שיכולה לתמוך ולהעצים את יצירת הערך בתוך כותלי הארגון, זאת במתן דגש על ההיבט הניהולי. לפי מתודולוגיה זאת, מנהלות ומנהלים נדרשים לחשוב במונחים של יצירת ערך מתמיד לעובדים וללקוחות ולא רק במונחים של שורת רווח. כמה דוגמאות לכך:

  • מנהל שיחשוב כיצד לפתח את העובד שלו ולהביאו לשיא מימוש הפוטנציאל תוך תיווך מתמיד בין משימות הארגון לבין יכולותיו ורצונותיו של העובד.
  • ראש צוות בחברת סייבר לא יעסוק רק בסימון V על המשימה שקיבל צוותו אלא על השפעתה על רווחתו של מנהל אבטחת המידע של הלקוח שלו.
  • מנהל מחלקת פיתוח בחברה למיכשור רפואי ידאג שהמכשיר מתפקד אך שגם השימוש בו הוא נוח באופן מיטבי למטופל.
  • מנהל צוות תוכן בחברת טכנולוגית יוודא שהתוכן אכן יעיל ואפקטיבי עבור קהל הלקוחות של החברה.
 

כשחברה מנוהלת לפי ערכים, הדבר יבוא לידי ביטוי בכל מערכת השיקולים וההחלטות שלה. לא רק זאת, ניהול לפי ערכים יסייע באיתור המועמדים המתאימים ביותר לארגון ולא רק בהיבט המקצועי, אלא גם בהיבט האישיותי – מידת התאמתו לערכים ולחזון של הארגון (יעניין אותך לקרוא על הקשר שבין שימור עובדים לניהול לפי ערכים).
כך מתאפשרת לה רקימת השפה וההתנהגות של הארגון, המהווה את הבסיס האמיתי של התרבות הארגונית. זהו למעשה אחד מהשלבים הראשונים בבנייה ויצירת ערך לבעלי העניין ולשדרה הניהולית הבכירה של הארגון.

כמו למשל, איזה תרומה ליצירת ערך יש לחברת הדלק ברכישת תוכנה לניהול תהליכי איכות בתחום הרפואה, למעט מיקסום פיננסי לבעליה? או דוגמה חיובית: חברת ייעוץ לתחום הפארמה אשר רוכשת חברת תוכנה שעוסקת בניהול מערך איכות למיכשור רפואי ותרופות ובכך יכולה להציע ולסייע גם בשירות זה לציבור לקוחותיה.

יצירת ערך: 4 שלבים מרכזיים

ארבעת השלבים המרכזיים ביצירת ערך הינם: הגדרה, חשיבה ותכנון, הוצאה לפועל, בקרה ושיפור. 

לכל קבוצת בעלי עניין נכון להתייחס בהתאמה ייעודית אליה. יצירת הערך לעובדי הארגון שונה מאשר התהליך ללקוח או למשקיעים. נכון להגדיר כל אחד מהקבוצות באופן מדויק: עובדי הארגון, מחזיקי המניות או המשקיעים, לקוחות, קהילה. את ההגדרה נכון לעשות באמצעות שאילת שאלות, תיעדוף בעלי העניין, בירור צרכים ורצונות, ציפיות והעדפות וכמובן העמקת ההבנה באשר לתוצאות המבוקשות.
כדי לחשוב על יצירת ערך צריך:

  • מחשבה מקורית ויצירתיות.
  • הבנה מפורטת בזמן אמת של הצרכים המשתנים והרצונות של בעל העניין המדובר.
  • יכולת למנף טכנולוגיות בשוק הקיים.
  • לזכור בפשטות שיצירת ערך היא להפוך משהו או להוסיף למשהו כדי שיהיה לו יותר ערך.

לאחר שיש הגדרה של קבוצת בעלי העניין הספציפית, נכון לפרוט את האסטרטגיה, הרעיונות לתוכנית פעולה. זה השלב שנכון לשלב את ניהול לפי ערכים בשיטת אימ. מהי התשתית הארגונית שעליה נפעל? כיצד אסופת הרעיונות והפעולות בתוכנית העבודה יבואו לידי ביטוי בשגרת העבודה? איזה מורכבויות קיימות שצריך לפתור ולפשט וכד'. בשלב הזה חובה לתת התייחסות למדדי ההצלחה כמותיים ואיכותניים. 

למשל מדד שביעות רצון לקוחות או עובדים העומד על ציון מסויים בסקר השנתי בחברה, פידבק חיובי במדדים ספציפיים מהמשקיעים וכו'.

אחרי שהוגדרה תשתית ארגונית-ניהולית, יש לפעול למימושה. זהו השלב שבו המנהלים רותמים את אנשיהם, שבהם ממשקי העבודה ושגרות הניהול הופכים להיות נקודות לקידום התהליך ויישומו. זהו שלב שבו מתחילים לייצר את הערך או במילים אחרות "לגרום לדברים לקרות".

איך אנחנו עושים את זה? פשוט ללחוץ עלי.

מרגע שהתחלנו ליישם את התהליך, נכון לבצע בקרה לשם המשך שיפור וזאת באופן תדיר, עקבי ושיטתי. קביעת מדדי ההצלחה בשלב החשיבה והתכנון, יסייעו לנו מאוד בבקרת הביצוע ודיוק ההצלחה.

מאילו "מלכודות" נכון להיזהר בתהליכים ליצירת ערך?

  • הגדרת אינטרסים צרים מידי של הארגון או המטרה. לפעמים האינטרס הצר יכול להיות טוב רק לטווח הקצר ובטווח הארוך יגרע מהארגון.
  • חשיבה פיננסית התואמת לעידן התעשייתי ופחות משקפת את עידן המידע. כמו למשל הערכות שווי מוחשי המתעלמות ממה שמורכב יותר למדוד, כמו שביעות רצון עובדים ולקוחות, למידה וסקרנות, מחקר ופיתוח (שהערך שלהם הוא מתמשך ופונה עתיד), רמת נאמנות הלקוחות. רק לשם ההמחשה, לחברת טסלה יש פחות נכסים מוחשיים ממרבית חברות הרכב והיא בוודאות החברה הגדולה בענף מבחינת משאבי הון. זאת בעיקר בשל יצירת הערך שלה.
  • עיסוק כפייתי במיקסום הרווחים עשוי לא פעם לבוא על חשבון פיתוח וחיזוק מערכות יחסים עם עובדי או לקוחות החברה. כך סביר ונמצא בחברה שכזאת מנהלים שמבחינתם השקעה בעובד מוגדרת כ"בזבוז זמן". חשוב לזכור בהקשר הזה כי עובדים מלאי מוטיבציה, מוכשרים שמבינים את המטרות והמשימות יכולים לייצר ערך יוצא דופן ללקוח. יצירת הערך הזאת סביר ותרגם בסופו של דבר לשולי הרווח של החברה.
 

לסיכום נגיד שמושג יצירת הערך טומן בחובו עולם רחב-היקף שמביא בחשבון את כל בעלי העניין או במילים אחרות, את מעגלי הסביבה החיצונית והפנימית לו. על מנת לייצר מיקסום של הערך, נכון לבצע זום-אאוט ולחשוב על כל מעגל בנפרד וכיצד ניתן למקסם את הערך עבורו – את זאת לאגד בתוכנית עבודה סדורה ובתהליכי בקרה.

להעמקה נוספת בנושא, רצוי לקרוא על ניהול לאור ערכי הארגון.