ניהול מדויק דורש פלורליזם מחשבתי וקנאות ביצועית
ניהול מדויק דורש פלורליזם מחשבתי וקנאות ביצועית.
פלורליזם מחשבתי של מנהלים ועובדים הוא ממש כמו "מוח כוורת" ארגונית – כל גורם שנמצא בחדר רשאי להביע את דעתו ואף להיאבק עליה. אולם מרגע שהתקבלה החלטה זה המקום לקנאות ביצועית, להקפדה, לבקרה ולהתעקשות לעבודה לאור המטרה שהוצבה.
כאשר סדר הפעולות הזה מתהפך וקיימת קנאות לתפיסת הניהול, לתפקידי, מקומי או היצמדות לסוג חשיבה מסוים, כל החלטה, גם אם היא נכונה, תיתקל במורכבות ביצועית ובקושי יישומי בהטמעה ובהנעת אנשי הארגון אליה.
מהי קנאות לתפיסה ניהולית?
פלורליזם מחשבתי - על מה מדובר?
מדוע מנהלות ומנהלים מתקשים לעיתים בכך?
איך יוצרים פלורליזם מחשבתי שבסופו קנאות ביצועית?
ניהול מדויק: מהי קנאות לתפיסה ניהולית?
קנאות לתפיסה ניהולית ולערכים מסוימים מובילה לחוסר היכולת להקשיב באמת לאחר ולאטימות. דבר שבסופו של דבר גם מונע מאתנו לדייק את עצמנו. כדי שהחלטה או פעולה ניהולית תקרה בצורה בריאה וטובה, נכון שהיא תהייה מדויקת. כלומר, שתתבצע לאחר שכבר למדנו את ההתנגדויות של האנשים שלנו, היכן הקשיים, מתי צריך עזרה ותמיכה כדי להובילה, מי האנשים שנכון שיציגו, יובילו, יכווינו וכד'.
אולם כשמנהלים אינם מאפשרים פלורליזם מחשבתי ולא משתפים גורמים רלוונטיים, כאלה שמחשבתם נקייה מתפיסות מוקדמות, בתהליך קבלת ההחלטות, קשה הרבה יותר לנבא או להתכונן לאירועים בהם אנו עלולים להיתקל בהנעת תהליכים או ביישום החלטות – דבר שיאט ואולי גם יעצור אותם ואותנו.
קנאות היא מונח שלרוב מתאר החזקה של עמדה דתית קיצונית, מקורה במילה קנאה, ברגש שלילי שמתעורר לגבי הישגיו או הצלחתו של אדם או קבוצה אחרת. כשאנו כותבים כאן קנאות לתפיסה ניהולית וערכים "שלי" הכוונה למצב שבו אדם אוחז בעמדתו בצורה כל כך חזקה עד כדי כך שכל עמדה נגדית עלולה להיתפס כמוטעית (ואף כאיום), זאת גם כאשר ניתן מידע עובדתי או נימוק וביסוס הגיוני להתנגדות או לתפיסה אחרת.
התנהגות כזאת היא הבסיס ליצירת תרבות של הכנעה וכיוצא בזה היא מהווה את אחד מהגורמים לפילוג והיעדר שיתוף פעולה הדדי.
הצטרפות לערוץ הטלגרם של אימ.טק – כל תכני הניהול הכי רלוונטיים במרחק של הקלקה.
ניהול מדויק: פלורליזם מחשבתי – על מה מדובר?
פלורליזם מחשבתי הוא למעשה ההפך מקנאות. זאת היכולת לשתף גורמים שונים בתהליך החשיבה והתכנון של החלטה, פעולה או תהליך. בארגון כמו בארגון, לעיתים פעולה שנראית כטבעית לכאורה ופשוטה, עלולה להיתפס כמורכבת בשל החשש מהתנגדות, מאיבוד שליטה, מהפגנת חולשה או חוסר ידע ובכך היא מסלילה את המנהל לדרך בודדה, עם כיוון מחשבה אחד מסוים שלא מאפשר להעמיק ולהבין את כל ההשלכות או הממשקים שישתנו בעקבות אותה ההחלטה.
פלורליזם מחשבתי הוא ההבנה שיש מגוון דעות, שיש קשת צבעונית של דרכי חשיבה ולעיתים הן לא עולות בקנה אחד. מעבר לעובדה שפלורליזם הוא אחד מערכי הדמוקרטיה הליברלית, הוא מושג או ביטוי לאפשרות של ריבוי דעות ומחשבות באותו חלל, באופן מאפשר, מלמד, מפרה ומקדם.
מדוע מנהלות ומנהלים מתקשים לעיתים ביצירת פלורליזם חשיבתי?
מנהלות ומנהלים מתוקף תפקידם אמונים על הנעת התהליכים, על פיתוח אנשיהם, על עמידה במשימותיהם. הם מוכווני מטרה וממקדים את האנרגיה שלהם בכך. הצורך לעצור ולחשוב ביחד מייצר אוטומטית "האטה" בתהליכים או בעבודה, דבר לכשעצמו שעלול להביא לשאלות מצד הרמה הממונה, מעמיתים וכד'.
בנוסף, כאשר מאפשרים שיח פתוח, שבו מעניקים הכרה לרעיונות וגם דרכי חשיבה שונות, יכולים גם להתגלות הסכמות או קואליציות שמנוגדות לתהליך או להחלטה שאליה מכווינים המנהלות או המנהלים. הדבר הזה עלול לייצר איום ולא לכל המנהלים יש את הכלים והניסיון להתמודד עם זה.
כך קורה שאצל חלק מהמנהלים ברירת המחדל היא לדלג על השלב הזה. בדרך כלל אלה יהיו מנהלים בתחילת דרכם, או מנהלים וותיקים שנכוו בעבר משיתוף וחשיבה פתוחה ומאפשרת. כך למשל יכול להעלות החשש אצלם ממה יקרה כאשר רעיון לא יתקבל, לא יצליח – איך ירגישו אותם המשתתפים שהיו בעד? כיצד הם יתפסו בעיני הכלל? מדובר במרחב שבו יכולים דברים לצאת לראייתם משליטה.
נמליץ להאזין לפרק שעוסק בהבדל המהותי בין שליטה להשפעה במסגרת ממדי האצלה של שיטת אימ.
אנחנו משערים שגם המצב הפוליטי בישראל עלול להיות גורם המשפיע על עיכוב הפלורליזם במקום העבודה, כאשר מנהלות ומנהלים עלולים לחשוש מיצירת מרחב שיכול לייצר קיטוב, או להנביט קונפליקטים חדשים לאלה שכבר קיימים. חשוב להדגיש שממשק שתומך בריבוי דעות, כאשר הוא מוצלח, מאפשר תחושה של שוויון, חופש מחשבתי ויכולת לתת ביטוי עצמי – מה שמגביר את תחושת השייכות של המשתתפים בתהליך. כמובן שלדבר זה יש גם השפעה על חדשנות, יצירתיות ורתימה.
לכן הפתרון המוצע כאן לניהול מדויק יותר הוא פלורליזם מחשבתי בשלב שבו חושבים על הפתרון והמענה, שבו מאתרים את הפתרונות ומתכננים את התהליך. כאן ריבוי הדעות, היכולת לומר דעה הפוכה או אפילו לחשוב בדרך אחרת, מקדמים ומאיצים. אולם מרגע שהתקבלה החלטה, היכולת לממש אותה, לגרום לזה לקרות, היא בקנאות ביצועית.
נמליץ לקרוא על מנהיגות ניהולית: איך לשלב התקדמות עוצמתית עם ניהול עדין ומדויק?
אז איך יוצרים פלורליזם מחשבתי שבסופו קנאות ביצועית?
הפרדה בין שלב החשיבה וקבלת ההחלטות, לבין שלב הביצוע. ההפרדה צריכה להיות ברורה. החל מגידור זמן נפרד לשלב הראשון ולשלב השני, דרך אזכור בפגישות החשיבה לשלב הרלוונטי שבו אנחנו נמצאים, ועד להצגה והכוונה של "חוקי המשחק" של כל שלב ושלב לכלל הנוגעים בדבר.
"חוקי המשחק" בשלב החשיבה, הם כאלה המאפשרים להציף ולהעלות רעיונות, לשתף, להתנגד, לשאול, לתהות, לאתגר ואפילו להתריס כדי לחדד את החשיבה. לשם כך יש חשיבות גדולה לאימוץ סובלנות לדעות, רעיונות ודרכי חשיבה שונות משלך. וכמובן גם כפי שהזכרנו, הסכמה של המשתתפים על השתתפות לפי אותם החוקים.
בנוסף חשוב לוודא שה"מכניקה" של שלב החשיבה אינה עוברת לשלב הבא. מרגע שהתקבלה החלטה, אם וכאשר היא הפוכה לחשיבתו או הצעתו של אחד או כמה מהמשתתפים, על כולם לפעול לאורה.
בשלב הביצוע "חוקי המשחק" הם כאמור הפוכים ומצריכים "היצדמות קנאית" למה שהוחלט לבצע. כאשר בשלב הביצוע נוצרת קואליציית נגד (אם בגלוי ואם בסמוי) למה שהוחלט, זה המתכון לאסון. היכולת של ארגון לממש את החלטותיו, את חזונו, את ערכיו טמונה בהבנה של ההפרדה בין השלב המחשבתי והתכנוני לבין השלב הביצועי. חוקי המשחק בשלב הביצוע יהיו לאור עיקרון הקנאות הביצועית – פעולה ממוקדת, מדויקת, זריזה וטוטאלית לאור המטרות שהוגדרו.
הכניסה של עיקרון הפלורליזם נכנס לשלב הביצוע, מאטה, גורעת, ולעיתים אף עלולה לעצור את התהליך או את מימוש ההחלטה. זה קורה לא פעם שאחרי שהתקבלה החלטה, כשאחד או כמה מהמשתתפים בשינוי, מתקשים ומתחילים להרים דגלים אדומים, להציג כל קושי כמצב של "בלתי אפשרי" ופועלים במודע או שלא במודע לשינוי וחזרה אחורה, או בחירה בחלופה אחרת מזאת שעליה הוחלט.
לכן, ההפרדה בין השלבים והתאמת "חוקי המשחק" לכל אחד, מכרעת.
בחברות וארגונים שמנהלים לפי ערכים, הטמעת שיטת הפעולה הזאת היא פשוטה יותר. הערכים "מגינים" על עובדים ומנהלים מהתנהגויות, שפה ופעולות שאינן עולות בקנה אחד עם התרבות הארגונית המצופה.
לתהליך הזה קוראים הטמעה תרבותית. שלא כמו הטמעה תרבותית של מיעוט בתרבות של מדינה, כאן מדובר במשהו מקומי, בתהליך חיברות ארגוני. הדבר קורה בתהליך כניסה לתפקיד מובנה שמניח שוב ושוב את הערכים לאורם פועלים, בשיחות ה-1:1 הפורמליות וגם בארוחת הצהרים או בפינת העישון, באופן בלתי פורמלי. התוצאה היא יצירת שפה וסט התנהגויות משותפות, שהן המהוות את הנורמה של אנשי הארגון, המנהלים והעובדים כאחד.
באופן זה, כאשר קיים שיח פלורליסטי הערכים הם אלה שיוצרים את המסגרת ההתנהגותית הרצויה, וממלא מרבית החששות שמנינו קודם לא יתממשו, פשוט כי לא כך נוהגים בחברתנו. כמו שגם ברור שמרגע שהתקבלה ההחלטה, כך נפעל כולנו כגוף אחד תחת אותו חזון ומטרה.