כיצד ניהול איכותי תומך בתהליכים של התייעלות וחסכון?
תופעת האטת המשק והחברות הטכנולוגיות בחודשים האחרונים דורשת חשיבה מחדש על פתרונות ארוכי טווח שיאפשרו לא רק לצלוח את המשבר הנוכחי, אלא גם לאפשר את המשך הצמיחה בעתיד. כיצד ניהול איכותי יוכל לתמוך בתהליכים של התייעלות וחסכון ולאפשר את צליחת המשבר והמשך הצמיחה בעתיד?
פיטורים, קיצוצי שכר והטבות הם רק חלק מסל התגובות של החברות הטכנולוגיות להאטה בשוק
לצד החשיבה על פתרונות המידיים, נדרשת גם חשיבה על פתרונות התייעלות ארוכי טווח
5 דרכים באמצעותן ניהול איכותי תומך בתהליכי התייעלות וחסכון
- פסיכולוג חברתי ויועץ זיו אלרון
- Photo by freepik
כולנו עדים לתופעת ההאטה המתרחשת בחודשים האחרונים בשוק הטכנולוגי. פיטורים נרחבים, קיצוצים במשכורות, ביטול מסיבות והטבות ובפעילויות עסקיות שונות ועצירת גיוסי עובדים הם רק חלק מההיבטים הבאים לידי ביטוי בעת הזאת בתגובה להאטה.
גורמים רבים, ביניהם גם עצירת הזרמת הון ממשקיעים, הם אלה אשר מהווים את נקודת המפנה במעבר ממיקוד בגיוסי הון, התרחבות וצמיחה בכוח האדם, תופעות שכיחות שנצפו אשתקד, למעבר למודל עבודה הממוקד חסכון ויעילות כלכלית, או לכל הפחות מודל שמציג היתכנות כלכלית ורווח עתידי.
אולם לצד פתרונות קצרי הטווח, מהם לא תמיד ניתן להימנע, כגון פיטורי עובדים מסיביים המשפיעים באופן ישיר על "שריפת" המזומנים, נמצאים גם פתרונות ארוכי הטווח, אליהם חשוב להידרש, בעיקר לאלה השואפים לא רק לשרוד את התקופה הקרובה, אלא גם להמשיך לצמוח ולהתפתח בעידן העבודה החדש. הטמעת ניהול בריא ואיכותי לאורך ולרוחב הארגון הוא אחד מהם.
ניהול איכותי זה להפיק את המיטב מהעובדים
סביר להניח שכולנו היינו עדים למקרים בהם כישלון חרוץ של עובד תחת מנהל אחד, הוחלף בהצלחה מסחררת ו"פריחה" תחת מנהל אחר. מנהלים טובים הם כאלה שיודעים להוציא את המירב מהאנשים שלהם. ניהול טוב אינו מתמקד בעבודה מקצועית בלבד, אלא גם בהנעת אנשים, בפיתוחם ובמיצוי הפוטנציאל שלהם בתוך צוותי העבודה.
לפי סקר שפרסם מכון גאלופ כ-70% מהמשתנה Team engagement תלוי במנהל הישיר. כלומר, מנהלים ומנהלות הם אלה שבידם הכוח לחלץ את הפוטנציאל הגלום באנשיהם ולחזק את רמת המוטיבציה והמוכוונות שלהם לביצוע המשימות, לשיתוף פעולה ולעבודת צוות – גורמים חשובים במעלתם המשפיעים על רמת הנצילות והתפוקה עבור הארגון.
'דד-ליין' זה 'דד-ליין'
ניהול טוב הוא כזה המכווין את העובדים והעובדות ללקיחת אחריות אישית על תכולות העבודה שלהם. החל מתמחור נכון של זמני עבודה, דרך עמידה ביעדים ובמשימות וביצוע עדכוני סטטוס שותפים, וכלה ב"הרמת דגל" בפרק זמן מספק המאפשר תכנון מחדש, כשהעובד מרגיש שיתכן ולא יעמוד בזמן שהוקצה לו.
ניהול הממוקד בפיתוח אחריות אישית של עובדים הוא כזה המאפשר לכל מנהל ומנהלת להיות Hands-on על המשימות והתוצרים המתוכננים בכל עת, ומקביל לנבא בצורה מדויקת ככל הניתן את זמני גמר העבודה של התוצרים המצופים.
ערוצי תקשורת המאפשרים שינויי כיוון מהירים
אחד מצווארי הבקבוק הקיימים בארגונים נובע מתקשורת לקויה בין שכבות הניהול ההיררכי לאורכו. בתוך כך, יתכן ועניין שנתפס כברור לאנשים הנמצאים ב"ראש הפירמידה", אינו בהכרח מוסכם, מובן או מיושם בשכבות הניהול הנמוכות יותר.
ניהול איכותי הוא כזה הפועל לביצוע יישור קו ותיאום ציפיות, לא רק מול העובדים והעובדות שכפופים לנו, אלא גם מול המנהלים שמעלינו והקולגות שלצדנו.
מנהלים טובים הם כאלה שדואגים באופן מתמיד לפעול בצורה שקופה, כנה וישירה מול הסובבים אותם. בכך הם משמשים כמתווכים יעילים ונאמנים בין שכבת ההנהלה הבכירה בארגון לבין העובדים, דבר שמקל על העברת התקשורת לאורך ולרוחב הארגון.
יכולת זאת הינה חיונית, בעיקר בעתות משבר, בהם נדרש הארגון לבצע שינויי כיוון מהירים וחדים – דבר המצריך למערכת תקשורת פתוחה ומהירה בין קצוות הארגון.
ניתן להרחיב קריאה על תקשורת מקרבת ככלי ניהולי לתקשורת אפקטיבית בארגון.
להצטרפות לערוץ הטלגרם של אימ.טק – כל תכני הניהול הכי רלוונטיים במרחק של הקלקה.
עיצוב תרבות המשפיעה על מחויבות ומחוברות
האמרה (המוכרת לרוב כקוריוז) כי עובד מצטרף לארגון בזכות השכר, אך עוזב בגלל הבוס, היא כזאת שנשמעת כרלוונטית בעידן העבודה הנוכחי.
מחקרים בעולם העבודה מראים כי אחת הסיבות המרכזיות לעזיבת עובדים קשורה באיכות הקשר עם המנהל או המנהלת הישירים שלהם. לכן, היום יותר מאי פעם, נדרשים מנהלים ומנהלות ליכולות בינאישיות גבוהות הכוללות אמפתיה, הקשבה, הכלה והכוונה – וזאת על מנת לשמר את אותו מנגנון קשר קרוב עם עובדיהם.
בכך הם דואגים לעצב ולשמר סביבה ארגונית בריאה, המשפיעה באופן ישיר על צמצום תחלופת העובדים, תופעה הרסנית הידועה בנזקיה הכלכליים, התפוקתיים והתדמיתיים בקרב חברות רבות בשוק העבודה.
ניתן להרחיב קריאה במאמר על תרבות ארגונית.
פיתוח ובניית דור המנהלים הבא באמצעות ניהול איכותי
ניהול איכותי הוא כזה הדואג לבניית דור הניהול הבא בחברה. מנהלים טובים משמשים כדוגמה ומופת, מאצילים סמכות ומטפחים תחושות משמעות, שייכות ומסוגלות בקרב עובדיהם. בכך הם למעשה מאפשרים, עקב לצד אגודל, את הכשרת דור המנהלים החדש בארגון בצלמם ובדמותם. בעושם כך, הם עשויים לצמצם באופן משמעותי את השקעת המשאבים הנדרשת לפיתוח מנהלים והכשרתם בהמשך דרכם בארגון.
הטמעת תהליכי ניהול בריאים ואיכותיים היא מרכיב חשוב, לא רק עבור צמיחת ובניית הארגון, אלא גם עבור ניהול תהליכים ושינויים עסקיים המצריכים חסכון בעלויות ומשאבים. במרבית המקומות שבהם יש מנהלים טובים, סביר וניתקל גם בתפוקות וביצועים גבוהים יותר ובצוותי עובדים המחוברים לארגון, מטרותיו וערכיו. לשם כך ניצבת בפני הנהלות הארגונים המשימה החשובה לבחור בקפידה את צוותי המנהלים והמנהלות שיובילו את הארגון אל עבר ההצלחה.