עבודת צוות, 9 היבטים הכרחיים לבניית צוותי עבודה מנצחים

עבודת צוות איכותית היא גורם הכרחי להצלחת כל משימה ופרויקט, בעוד מחסור בה עלול לגרום לפגיעה משמעותית ביכולת הארגון 'לדלבר'. מדוע עבודת צוות היא כה חשובה ומהם הקריטריונים לבניית צוות עבודה איכותי?

גיוס עובדים שאינם מתאימים לעבודת צוות גובה מחיר ארגוני כבד
מהו האימפקט של עבודת צוות איכותית על הארגון ואנשיו?
9 תבחינים (קריטריונים) קריטיים לעבודת צוות איכותית ומניבת תוצאות

האם לאחרונה קרה שגייסת לשורות הארגון עובד מוכשר ומקצועי, אך שהתגלה במהרה ככושל בכל מה שקשור לעבודת צוות? 

מדוע זה קורה?

עובדים ומנהלים שמתקשים בעבודת צוות הם כאלה שבדר"כ אינם מצליחים לייצר קשרים טובים ובריאים בסביבת עבודתם. לעיתים זה נובע מהיותם נוקשים ומקובעים; הם נוהגים להתווכח ולריב על "קטנות", מתקשים למצוא פשרות ובעיקר מחדירים אווירה שלילית לחלל העבודה בארגון.
חברי וחברות צוות שכאלה עלולים לפגוע משמעותית במרקם היחסים, בבניית הצוות ובשיתוף הפעולה בתוכו ובכך לסכן את התקדמות הפרויקטים והמשימות ולעכב את כל הצוות מהגעה אל המטרות והיעדים המוגדרים לו. לרוב, מדובר בעובדים ומנהלים שיעמדו כראשונים בתור ברשימת ההמתנה לפיטורים, וזאת למרות רמות הידע והכישורים המקצועיים הגבוהים שלהם.

מומלץ לקרוא על פתרון קונפליקט ויצירת שיתוף פעולה בניהול או להאזין לפרק בפודקאסט שלנו על מחירו של קונפליקט שאינו מנוהל.

חשוב לציין שלרוב, אותם חברי צוות אינם מתנהגים כך ממקום רע או מרצון להרע, אלא מתוך רצון ומחויבות אמיתית, מתוך אכפתיות ומחוברות לארגון ולמטרותיו ולעיתים גם מידת המחויבות שלהם שלא תמיד מובנית למנהלים הישירים שלהם (בשל פרשנות).

להצטרפות לערוץ הטלגרם של אימ.טק – כל תכני הניהול הכי רלוונטיים במרחק של הקלקה.

עבודת צוות חיונית להשגת הצלחה בכל ארגון או פרויקט

מחקר של אוניברסיטת ברקלי מצא שצוותים היו יצירתיים יותר ב-16% מאשר יחידים בכל הקשור לפתרון בעיות. מחקר אחר, שבוצע על ידי אוניברסיטת מישיגן מצא שעובדים שהרגישו שהם חלק מצוות היו מעורבים יותר ב-20% בעבודה שלהם ודיווחו על רמת שביעות רצון גבוהה יותר ב-12% מעבודתם.

גם קבוצות ספורט חזקות אינן נמדדות על מספר ה'טאלנטים' שהן מחזיקות, אלא על היכולת של חברי הצוות לשתף פעולה בסנכרון ותזמון מושלמים בדרך אל הניצחון. היכולת לעבוד כצוות, בשיתוף פעולה לקראת מטרה משותפת מגבירה את המוטיבציה של חברי הצוות, את הפרודוקטיביות והיצירתיות שלהם ובסופו של דבר מעלה משמעותית את הסיכוי להגיע לתוצאה הרצויה.

אולם בכדי לבנות צוות איכותי אנחנו נדרשים למצוא א.נשים איכותיים שמתאימים למרקם הארגוני והצוותי שלנו – לא די בהתאמה מקצועית או בהיותו של עובד כזה או אחר 'טאלנט'. מדובר במשימה מאתגרת שמאלצת אותנו לעצור רגע ולפרק לגורמים את המושג שנקרא "שחקן צוותי" וכך לנסות ולהבין לעומק מה אנחנו מחפשים שאנחנו בונים את הצוות שלנו.

מומלץ לקרוא אתת המאמר קבלת החלטות: הטיות נפוצות בבחירת המועמד המתאים

9 היבטים לעבודת צוות איכותית

הנה 9 קריטריונים מנחים שמרכיב צוות טוב ואיכותי. הקריטריונים הללו יוכלו לסייע לך למדוד ולבחון את חברי הצוות הקיימים ולקבל החלטה מושכלת יותר לגבי גיוסם של חברי צוות חדשים לארגון שלך.

אנשים אופרטיביים שלוקחים על עצמם משימות ומבצעים אותן ובצורה האחראית והמקצועית ביותר – מא' ועד ת'. הם גם אחראיים על מעשיהם ומוכנים לקחת אחריות על כל שגיאה שביצעו ולפעול מיד לתיקונה.

חותרים באופן מתמיד להבין את הצרכים של הזולת וחושבים איך הם יכולים לעזור לו. כאלה שעוד לפני שסיימו עם המשימות שלהם, יפנו לאחרים בהצעה לעזרה. בעזרת הסיוע ההדדי, אפשר להבטיח שאף אחד מחברי וחברות הצוות אינו נשאר מאחור וכי כולם מתקדמים ביחד אל כיוון המטרה.

מגלים רגישות ונותנים את המקום גם לאחרים לבטא את עצמם. לא משתלטים על השיח. ניהול שיח מכבד המבוסס על הקשבה אמיתית וכנה הוא כלי מפתח בהטמעתה של אווירה חיובית וטובה בצוות.

יודעים להתפשר ומוותרים כשצריך, גם אם הדברים אינם "מיושרים" בדיוק לפי ראות עיניהם. בכל פרויקט דברים יכולים להשתנות במהירות, והצוות חייב להיות מסוגל להסתגל ולהגיב בהתאם. חברי הצוות הגמישים יודעים להתאים את עצמם במהירות לשינויים ומטפחים תרבות של חוסן המעודדות מציאת פתרונות יצירתיים לאתגרים בלתי צפויים.

יודעים להביע באסרטיביות וברגישות את דעתם ולהגיד מה עובד טוב ומה פחות. "מרימים דגל" בשעת קושי ופתוחים לקבל עזרה, ייעוץ והכוונה. חברי הצוות חייבים להיות מסוגלים לתקשר ביעילות זה עם זה כדי להבטיח שכולם יהיו מיושרים על המטרות והמשימות שנדרש לבצע. הם מסוגלים לספק משוב ולדון ברעיונות שונים בצורה בונה, עניינית ומכבדת. על ידי תקשורת קבועה ופתוחה, הצוות יכול לזהות ולפתור בעיות במהירות, דבר שמשפיע באופן ישיר לשיפור הביצועים והתוצאות.

מומלץ לקרוא את המאמר על שיחות אחד על אחד בניהול.

מייצרים אווירה נוחה ותחושה שכיף לשהות במחיצתם. מחדירים אנרגיה מכבדת וחיובית לשיח ומשתדלים להימנע משיח שלילי וציני. האווירה הצוותית היא תשתית קריטית לעבודה הצוותית ובמידה רבה תקבע את איכותה.

דואגים להיות מסונכרנים ומחוברים לכל המתרחש ומגיבים במהירות האפשרית לאירועים ושינויים כשנדרשים לכך. ישנם תחומים ותעשיות שבהם מהירות התגובה לאירועים תקבע במידה רבה את עוצמת ההצלחה, או לחלופין, את גודל הנזק שייווצר.

עושים מה שנדרש מהם ופתוחים לעבודה עם מגוון אנושי והתנהגותי. זאת תוך הימנעות מעירוב בין שיקולים פרטיים או רגשיים לבין היבטים המקצועיים ולגופו של עניין. כאשר חברי הצוות עובדים יחד, הם יכולים למנף את החוזקות והכישורים האחד של השנייה בכדי להשיג את המטרות המשותפות. שיתוף פעולה מקדם יצירתיות, המוביל לרעיונות ופתרונות חדשניים, מטפח תחושת אמון וכבוד הדדי בין חברי הצוות ויוצר סביבת עבודה חיובית ותומכת.

השורש של המילה אמון הוא א.מ.נ, ולא בכדי. היכולת ליצור אמון עם הסביבה היא אומנות ואף משימה מאתגרת. משרי האמון יודעים לקרוא מצבים בצורה אדפטיבית וטובה, ולפתח מערכות יחסים איכותיות באמצעות השקעה, אחריות ועמידה במילתם.

לקראת שיחת ההערכה או המשוב הבאה שלך, נציע לך לקחת דף ועט ולהעניק ציון של 1-5 בקריטריונים הנ"ל לכל אחד מהעובדים או המנהלים שתחתיך. הענקת הציון תוכל לתת לך חומר למחשבה לגבי בניית המשוב עם העובד, כמו גם על מציאת פרקטיקות מועילות שיסייעו לעובד בשיפור יכולות עבודת הצוות שלהם.
מומלץ לקרוא על תהליכי משוב מתמשך בניהול

עבודת צוות היא מרכיב חיוני להצלחה בכל ארגון או פרויקט. באמצעות שילוב כוח אנושי איכותי שעומד ברוב הקריטריונים שצוינו לעיל, ניתן לבנות צוותים איכותיים ופרודוקטיביים שנעים ביחד לקראת השגתם של תוצאות ויעדים יוצאי דופן – כאלה שככל הנראה לא היו בהישג יד אם היו פועלים חברי הצוות בנפרד.